Založ si blog

Ateizmus 8

Hitchens predstavuje typologicky úplne odlišného kritika náboženstva, než akým je Dawkins. Zatiaľ čo Dawkins je vedec, Hitchens bol literárnym kritikom, novinárom, spisovateľom, teda intelektuálom. Jeho najznámejší výrok: „Boh nás nestvoril. To my sme stvorili jeho“. Hitchens poukazuje hlavne na to, že podľa kresťanského náboženstva človek nemôže byť morálny, nemôže byť k iným dobrí bez totalitného usmernenia Bohom, ktorého musí milovať a zároveň sa ho báť, čo mu pripomína základ sadomachonizmu. Toto ponižovanie človeka na úroveň otroka je podľa neho odporné.

Preto v kritike náboženstva si hlavne všímal systém organizovania náboženstva, jeho namyslenosť, že ako jediný pozná pravdu, pričom neslúži dobru, ale sa spája s netolerantnosťou, s rasizmom, s kmeňovými predsudkami, s nevedomosťou, s nepriateľstvom pri hľadaní pravdy, s pohrdlivosťou voči ženám, a nátlakom voči deťom. Podľa neho náboženstvo stojí na piatich princípoch a to: predkladanie falošného obrazu sveta nevinným a dôverčivým ľudom · učenie o krvavej obete· učenie o pokániach· učenie o večnej odmene a treste · stanovenie nesplniteľných úloh a pravidiel.

Hitchens považuje všetky náboženské mýty o stvorení človeka za falošné, pretože boli vyvrátené vedou i samy sebou. Avšak i tak veriaci ďalej pokrytecky prehlasujú, že práve oni sú nositelia všetkého vedenia. Táto hlúposť v spojením s pýchou podľa Hitchensa prakticky stačí k vyradeniu viery z debaty. Hitchens rekonštruuje mýtus o krvavej obete Ježiša a potrebe pokánia. V tomto príbehu sa opäť objavuje obeť ako prejav lásky k Bohu. Hitchens k tomu dodáva, že aby si človek mohol užívať výhod, plynúcej z tejto ponuky, musí najprv sám pripustiť, že on sám nesie zodpovednosť za bičovanie, výsmech a ukrižovanie a ak sa mu to nezdá tak zhrešil a tým zosilňuje Ježišove utrpenie. Cirkev to vysvetľuje tak, aby sme prijali Ježiša Krista za svojho Spasiteľa a tým preniesli zodpovednosť za svoje hriechy na neho, musíme zhrešiť, preto že pokiaľ nehrešíte, tak Ježiš zomrel pre nič za nič. Preto vina dnešného človeka na umučení Ježiša je tak považovaná za nespochybniteľnú.

V prípade, že človek na základe svojej slobodnej vôle toto sprostredkované vykúpenie odmietne, čakajú ho večné muky. Horšie než tie, aké zažil Ježíš.

Boh nestvoril človeka k obrazu svojmu. Evidentne to bolo práve naopak, tvrdí Hitchens; tím sa podľa neho tiež dá jednoducho vysvetliť záplava Bohov a ich vlastnosti a tiež bratovražedné boje medzí zástancami rôznych vyznaní. A to je tiež dôvod, prečo sa civilizácie rozvíjala tak pomaly.

Náboženstvo na jednej strane vyžaduje od ľudí plnenie nesplniteľných úloh, na druhej strane je veľmi vynaliezavé ako tieto úlohy obísť.

Poznámka na túto tému: Pri návšteve Izraela sa môj kamarát pýtal domácich, čo teraz najviac sa preberá v ich spoločnosti. Dostal zaujímavú odpoveď, že ich sväté písmo zakazuje v sobotu pracovať, avšak podľa niektorých vykladačov to neplatí pre prácu v domácnosti. Tak sa vo verejnosti debatuje o tom, či možno napríklad celý Jeruzalem nepokladať za domácnosť a tak možno pracovať v meste i v sobotu.

Ale i katolícky pápež Joseph Ratzinger (Benedikt XVI) vedel ako obísť prikázania (nepredával síce odpustky), ale napríklad lákal katolícku mládež na svoj festival tím, že účastníkom ľahkoverne sľuboval odpustenie hriechov, hoci na druhej strane potvrdzoval nesplniteľné náboženské zásady, ktorými ľudom zakazuje túžbu po majetku, či po žene, ktoré boli preformulované v Novom zákone do podoby, že muž nesmie ani pomyslieť na ženu nečistým spôsobom, pretože už tým (myšlienkou) pácha cudzoložstvo.

Ďalej Hitchens hovorí o tom ako je náboženstvo hrozbou pre zdravie národa. Bránenie očkovaniu (islam); rozširovanie AIDS (zákaz používania kondómov); odmietanie krvných transfúzií (Jehovisti); vydávanie dievčat pred dovŕšeným plnoletosti (najmladšia manželka Mohameda, Aishi mala len 6 rokov), či povolenie ženiť sa do sesternicou prinieslo veľa problémov – genetické defekty, ktoré spôsobujú väčšiu náklonnosť k náboženskému fanatizmu; zakrývanie katolíckou cirkvou sexuálne zneužívanie nielen deti kňazmi….

Niečo k voľbám prezidenta a k Ukrajine.

24.03.2024

Tlak osvietených demokratov, aby ľudia svoj rozvoj s potrebami prírody ignorovali, nerozdeľuje ľudí na dobrých a zlých, ale vyrába z ľudí nekompromisných nepriateľov. Predloženie takej to nehanebnej idei, kde sme povinný sa podriadiť národným či božím neomylným rozhodnutiam, ktoré nesmieme si prekonzultovať s tzv. nepriateľom, ba ani si vyjasniť jednotlivé [...]

Viera, ktorá nepotrebuje dôkaz 26 – záver.

15.06.2021

Nakoniec sa vám zdôverím s iným názorom na existenciu Boha, ktorý sa mi prisnil. Kto mi vyvráti obsah tohto sna, ktorý je rovnako logický ako domnienky o vychádzajúcom dobre len z Boha, a preto ho musíme milovať i keď nám hrozí večným zatratením. V tomto sne mi nadpozemská bytosť oznámila, že on je pravý Stvoriteľ, pretože on stvoril zlo ako základný princíp [...]

Viera, ktorá nepotrebuje dôkaz 25

14.06.2021

Preto ani dnes, keď sa cítime pánmi nad prírodou, ktorú ničíme so zbraňou v ruke v boji o posledné zvyšky prírodných zdrojov nám nepomôže vytváranie si tradícií o neomylnosti, či vytváranie si rituálov, ktoré platia len pre pravú vieru, ale musíme pochopiť že sme súčasťou Veľkého Vesmíru, ktorý nám nikto nedaroval, aleže sme z neho vyšli vlastným [...]

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

Most v Poprade

V Poprade hrozí, že skolabuje doprava. Pomôcť má bezplatná jazda po diaľnici okolo mesta

25.04.2024 12:45

Je to problém, ktorý trápi vodičov v Poprade už roky. Štvorprúdovka vedúca z centra mesta do Kežmarku sa pod železničným mostom zužuje do dvoch pruhov.

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.