Auto nekupujeme len podľa vzhľadu či farby, pretože ho budete vlastniť dlhodobo. Je dôležité zvážiť množstvo faktorov ako a kde budem ho najviac používať (po meste, dlhé trate, po nedobrých terénoch, dovolenkové využívanie bude hlavne na lyžovačky, či na cesty k moru).
Ak máš, alebo mal si už nejaké auto a vieš o svojej finančnej situácie – už zhruba vieš čo budeš hľadať.
Hneď na začiatku som vyradil kúpu auta z druhej ruky. Jednak na vozidlo môže byť uvalené kdejaké ťarchy o ktorých sa dozvieš až neskoro, alebo má skryté vady – však inak by ho nepredávali, ale môžeš natrafiť i na dobré auto, hlavne v zahraničných bazároch, čo ale štát rôznymi opatreniami obmedzil.
Samozrejme sú i profesionálni sprostredkovatelia (agentúry, zabehnuté bazári), ktorí za Vás vybavia i prepis a predaj starého auta a dostanete i určité záruky, ale to sa aj tak nikdy nevyrovná novému autu. Existujú i kúpy aut cez dražby zabavených aut, či vyradené podnikové auta, ale to je ozaj kočka v mechu, pokiaľ tam nemáš človeka, ktorý o tom aute vie viac. To môžem odporúčať len pre začínajúcich vodičov, ktorí nemajú veľa peňazí . Dobre pre začínajúcich je kúpiť auto i od dobrého príbuzného, ktorý nebude pýtať veľa.
Ja sám som mal prvé auto od príbuzného, skoro zadarmo, ale bol to Trabant viac ako 10 ročný. Boli s ním problémy, ale dokázal som si opraviť. Vtedy sa dali opravovať auta i na kolene. Dnešné auta plné elektroniky už nejde takto opravovať.
Ďalšie auta som už kúpil nové a vydržali mi 10 – 13 rokov a ešte som ich dobre predal. Dnes mám auto, ktorému už tiahne na 14 rok ale stále je v perfektnom stave (samozrejme, že som chodil aspoň raz ročne do servisu na kontroly a malé opravy). Ani by som sa ho nechcel zbaviť, ale najmladší syn nalieha, že by ho odkúpil a bojím sa mu ho požičiavať, pretože už 2x mi poohýbal plechy na aute.
Aby som porovnal auta, ktoré zodpovedali mojej finančnej situácie z ohľadom i na možné postupne splácanie po uvoľnení viazaných vkladoch v bankách vyrobil som si excelovské tabuľky jednotlivých typov aut, kde som porovnával cenu pri požadovaných minimálnych technických parametrov a jeho vybavenia. Požičiavať si, keď to nemáš kryté trebárs viazanými vkladmi na auto, pokiaľ nie si podnikateľ podľa mňa nie je rozumné.
Pre začiatok si možno urobiť takéto porovnávacie tabuľky podľa webovej stránky „Autozor“, kde možno porovnať jednotlivé vybrané auta, podľa rôznych kritérií. Nedostatkom tejto stránky je to, že údaje o vyberaných autách čo možnosti vybavenia a ceny nie sú práve tie najaktuálnejšie, ale je možné cez spojenie na predajcu, ktoré táto stránka ponúka ich aktualizovať. O zmene v cenníku modelu, či možnosti do vybavenia ktoré Ťa zaujíma, automaticky dostaneš notifikačný e-mail, stačí sa len na stránke zaregistrovať.
Keď že môj výber vychádzal z vybavenia a technických parametrov zo súčasného môjho auta na ktoré som si už zvykol a z mojej finančnej situácie stanovil som minimálne kritéria, pod ktoré som nechcel isť. Tieto vlastnosti nemusia byť v štandardnej výbave, ale mali by dať prikúpiť. Napr. výkon motoru musí mať viac ako 100 koní, zrýchlenie na 100 km pod 11 sek.,5 dverový hatchback, z čo najnižšou spotrebou paliva, s deleným zadnými sedadlami, ABS, ESP, všetky druhy airbagu, aspoň 5 ročná záruka, zliatinové disky, špeciálne svietenie v zákrutách, hmlovky, pri vypnutí motoru a zapnutých svetlách ozve sa výstražný signál, alebo sa svetla vypnú samé, predné denné úsporne svietenie, elektr. ovládanie vonkajších spätných zrkadiel a tiež možnosť ich vyhrievania, vzadu park. senzor, vyhrievanie predných sedadiel, Klíma, diaľkové centr. zamykanie, el. ovládanie aspoň predných okien, tempomat, vstavanú navigáciu, posilňovač riadenia, rádio s CD a USB, metalíza.
Ak viem, že auto budem používať hlavne v meste a len s občasnými dovolenkami k moru – vyradil som dieslové motory (na krátke trate nevhodné, veľmi ťažký predok auta – ťažšia ovládateľnosť), a vozidla ako napr. SUZUKI 4×4, ktoré inak zodpovedali hore uvedeným kritériám (ale nepotrebujem 4×4, ani zvýšený podvozok lebo nebývam v lese, ani nechodím na lyžovačky do horších zimných terénov). Samozrejme, že niektoré vybrané značky mali i navyše vlastnosti, ktoré som nepožadoval už v štandardnej výbave ako napr. autom. klíma, dažďový senzor, parkovacieho asistenta, či signalizáciu vozidla v mŕtvom uhle, ovlád. rádia s volantu, alarm, parkovací asistent s kamerou vzadu, senzor tlaku v pneu, Bluetooth, Halogénové svetlá, možnosť spaľovania LPG, zadné tmavé skla, aut. rozsvecovanie svetiel a zhasínanie diaľkových, chladené odkladacie skrinky, či rôzne interiérové vymoženosti – no na to tiež treba brať zreteľ, keď pozeráme na výslednú cenu.
Po započítaní základnej ceny a doplnenie výbavy za príplatok rozhodovala celková cena. Netreba sa ponáhľať s kúpou. O vybrané typy aut som začal zaujímať bližšie a u niekoľkých predajcov, aby so získal rôzne benefity –ako napr. zimné pneu, či lepšie podmienky poistenia, doplnky na ochranu auta proti krádeži… Ďalej som sledoval rôzne dočasné akcie, napr. finančné bonusy, dopredaj doterajšej značky, pretože očakávajú nový typ.. Niektorí predajcovia majú zámerne vyššie ceny, aby sa mohli jednať.
Recenzie o príslušných autách od vodičov, treba brať len okrajovo, pretože väčšina porúch nie sú poruchy systémové, ale ide o chybu konkrétneho auta – môžeš mať len smolu a o takýchto autách sa internete viac píše. Systémové poruchy výrobca obyčajne veľmi rýchlo odstraňuje.
Pri prehliadke auta si treba mimo inú všimnúť aké je to rezervné koleso, sedenie vzadu pre vyšších ľudí, vyskúšať audio, navigáciu čo do kvality obrazu, či zvuku, pre navigáciu vyjasniť otázku aktualizácie máp a ich rozsah, kvalitu volantu, stredného panelu čo do pevnosti, nepríjemný dopad slnka na navigáciu, či kontrolné ukazovatele a pokiaľ možno vykonať skúšobnú jazdu.
Pri finálnom výbere som zúžil výber len na 3 typy a čakal na akcie.
Nakoniec som si vybral auto so špeciálnymi požiadavkami, ktoré samozrejme nemajú na sklade, ani v akcie vystavené v predajni – zaplatil som zálohu 500 Euro a teraz musím čakať 3 mesiace. Ale získal som cca za 6000 Eur bonusy + zimné pneu. Naj záhadnejšia zľava pre mňa bola cca 4000 Eur za to, že auto nezaplatím v hotovosti, ale do roka na 2 časti (že vraj to je politika výrobcu).
Pre teba hodne ďaleko.-:))) ...
a to je kde? ...
A poruchovost aut ozaj zujima len niektorych... ...
janko2005 Mnohí, ktorí majú záujem ...
to uz sme oazj taki ovcania, ze treba ...
Celá debata | RSS tejto debaty