Veriaci pokladajú každého človeka za neuveriteľného hlupáka a veľmi nevzdelaného, keď pochybuje o nároku cirkvi na kompenzáciu majetku, ktorý im počas vlády komunistov bol zhabaný. Či ho mali právoplatne a ako sa k nemu dostali ( nemyslím tým kostoly a fary i keď i to im stavali ľudia zadarmo – takže by to mal byť majetok obci), to nikto neskúma, ale chcú finančnú kompenzáciu pričom sa odvolávajú na racionálne svetské reštitučné zákony. Mimochodom, pokiaľ viem tak od doby cisára Jozefa II. mala cirkev ten svoj majetok len prepožičaný od cisára či neskôr od čsl. štátu, takže si to panovník mohol znovu vziať a prepožičať. A aj ďalšie majetky dostala cirkev legálne t.j. za „poctivé prísľuby“, že budú odpustené hriechy dárcu.
Dvoja tvár cirkvi je v tomto nároku príznačná – tu im vyhovejú racionálne reštitučné zákony hlavne preto, že podľa nich nemusia zdôvodňovať spôsob nadobudnutia majetku a už vôbec sa nezaoberajú tým, čo Ježiš Kristus iracionálne blabolil o hromadení majetku. Prečo neargumentujú citátmi z Biblie, kde len vyvolení v mene Boha môžu lúpiť, vraždiť ale nie komunisti.
Ide aj o to čo cirkev predstavuje pre súčasnú spoločnosť, čo učí, na akom základe je postavená, ako prijíma kritiku, či ako vplýva na vytváranie lepšej spoločnosti. Veriaci si myslia, že bez vplyvu cirkvi by západná kultúra nevznikla. Opak je pravdou. Základ západnej civilizácie je staré Grécko a to tu bolo už pred kresťanstvom. Paradoxne keby Arabi sa nedostali do Španielska, kde oboznámili Európu vedomosťami zo starého Grécka, tak by sa veľa tej západnej civilizácie nezachovalo. Tisíce rokov trvalo než sa ľudia vymanili z cirkevných dogiem a začali objavovať to čo už dávno bolo objavené.
Rozum a veda podľa definície nepatria do skupiny „viera“. Rozum nie je dogma ani nemôžete mat „vieru v rozum“. Je to iba presvedčenie, že bez rozumu a vedy neexistujú objavy a pokrok.
Ako som už v predchádzajúcich blogoch tvrdil, že viera je iracionálna a preto neplatia na ňu racionálne argumenty (na každý racionálny argument má cirkev tisícky rokov pripravované skazky aj s neustále upravovanými vysvetleniami). No keď ide o majetky vtedy sú racionálne argumenty dobré.
Niekoľko citátov k tejto témy:
Martin Luther“ “Rozum je najväčší nepriateľ viery. Každý kto len chce byť kresťanom musí svoje oči odtrhnúť od svojho rozumu”
L. Feuerbach: Dogma nie je nič iné, ako výslovný zákaz myslieť
A. Koraszewski: „Náboženstvo nám vysvetlí všetko za pomoci ničoho.“
Noam Chomsky: Nie je vhodne aby si stádo robilo ťažkosti z toho, čo sa vo svete deje. Je nežiaduce, aby ľudia videli priveľa reality, lebo by ju mohli chcieť zmeniť.
Vyššia vzdelanosť spôsobuje pokrok v spoločnosti, ale aj to, že si ľudia uvedomujú nezmysly, ktoré im kážu rímsko-katolícki kňazi o tom, že Boh stvoril svet za 6 dní, keď všetci vedci vedia, že vek Zeme je minimálne 4,5 mld. rokov, že jeden sú traja, že mŕtvy človek môže fyzicky ožiť, že Mária aj po pôrode ostala pannou, že kondómy nechránia proti HIV atď. Tomu že Evu stvoril Boh z Adamovho rebra môže dnes veriť už len ten, kto je mentálne postihnutý. Náboženské vysvetlenie je na úrovni vysvetlenia: Bocian nosí malé deti, lebo slúži ako uspokojivá odpoveď pre večné deti.
Niekto mi napísal na príspevok v minulom blogu kde som tvrdil, že kresťanské náboženstvo neprinieslo nič nové – že len príkaz nepokradneš stačí aby prínos bol zjavný.
Myslíte si, že je prijateľný názor, že predtým než Izraeliti odišli na Sinaj si mysleli, že vraždy, krádeže a krivé svedectvo sú v poriadku, OK? Samozrejme, že nie! Žiadna spoločnosť vo vývoji ľudstva si to nemyslela.
V kresťanstve nielen zákony nie sú pôvodne, ale ani dogmy nie sú autentické, že jeden sú traja (archetyp pochádza z Egypta /Oziris-Izis-Hor/ a z Indie /Krišna-Višnu-Šiva/). Korene kresťanstva sú v starých sumerských, babylonských, židovských, egyptských, perzských a v gréckych textoch.
Svet sa môže stať demokratickejší, ale cirkev nikdy. Pápežovia vždy žiadali slobodu pre cirkev, ale nikdy si ju nepripúšťali voči sebe.
Cirkev argumentuje, že existenciu Boha nemožno vyvrátiť, ale ani potvrdiť. Takže tvrdia, že z tohto dôvodu majú právo hlásať nezmysly žiadať pre seba majetky a byť za to ešte platený zo štátneho rozpočtu.
Som tiež pre oddelenie štátu od cirkvi. Nech si každý svoju cirkev financuje sám, alebo nech si ju financujú veriaci ktorí o cirkev stoja. Považujem za nutné bojovať zásadné len proti moci cirkvi, i proti ich moci vyplývajúcej z peňazí. Považujem za nutné, aby došlo k odlúčeniu štátu a cirkvi a aby sa štát staral len o kultúrne cirkevné stavby tam, kde nebudú patriť cirkvi a aby ju prinútil sa o nich starať, alebo ich predali štátu, či obci. A aby platy cirkví, a ich sluhov sa stali otázkou len veriacich a aby neveriaci neboli nútení ich platiť zo svojich daní.
Samozrejme niektoré činnosti cirkvi môžu byť platené zo štátneho rozpočtu, t.j. ktoré sú verejne prospešné – školy, nemocnice tak ako u iných spoločenských organizácií. To aj znamená, že cirkevní predstavitelia z tohto titulu sú oprávnení zúčastňovať i v diskusie štátu či obce vo veciach verejných.
Ale nemožno spoločnosti vnucovať zatuchnuté predstavy náboženstva ako základ morálky. Na základe akej pravdy. Čo oni pokladajú za pravdu je vidieť z príkazu veriacim na začiatku kresťanstva.
Citát z príkazu biskupa Klementa Alexandrijského (prvý kresťanský teológ žil v rokoch 150-216) proti snahám zreálnenia pohľadu na život Ježiša Krista:
„Týmto snahám je treba sa postaviť všetkými spôsobmi a vo všetkom. Pretože i keby povedali niečo pravdivého, nemôže ten, kto miluje pravdu, i tak s nimi súhlasiť. Pretože nie všetky pravdivé veci sú pravdou, a ani ona pravda, ktorá sa len zdá byť pravdou podľa ľudského náhľadu, by nemala mať prednosť pred pravou pravdou, tou, dpovedajúcej viere“.
Ľudia už dúfam, že znovu nenaletia na ideálnu kresťanskú morálku tak ako v stredoveku, keď postupovalo osvietenstvo, čo vadilo cirkvi a preto začali presadzovať omantizmus, čím čiastočne zbrzdili spoločenský vývoj. Že sami túto ideálnu kresťanskú morálku nedodržujú bolo vidieť i počas záberov z parlamentných volieb – v čase 40 dňového pôstu, vedenie KDH sa prejedalo pečeným bravčovým mäsom a štrúdľa zostala takmer nedotknutá.
Náboženstvo vôbec nie je otázkou historickej pravdy, ale viery, ktorá sa vedeckými prostriedkami dokázať nedá. Nestačí len veriť, je potrebné sa aj morálne správať, čo však niektorí rímsko-katolícki kňazi vôbec nerobia, pretože jedni zločiny páchajú a tí druhí ich kryjú. To je aká kresťanská morálka?
Prečo o tom píšem napriek tomu, že sa mi dostáva v komentároch málo podpory, viacej dostávam brýzgania a nadávky. Pretože sa nemienim uspokojiť s tým, že časť obyvateľstva, ktorá nie je schopná niesť zodpovednosť za svoj život, neustále ju presúva na „neviditeľné iracionálne bytosti“, teší sa zo skorému príchodu konca sveta je podľa cirkvi dominantnou osobou nášho sveta. Ateista, ktorý je neustále konfrontovaný s tak nekonečnou ľudskou obmedzenosťou nechce byť osamotený, ani frustrovaný a preto píšem riadky na zamyslenie či ozaj pravdy z čias prekvitajúceho otroctva, kde vzdelanie sa obmedzilo len na jednu knihu je to najlepšie pre súčasného človeka.
Clovek nemusi verit len v boha, moze ...
"Náboženstvo je únikom od reality... ...
Vzhľadom k tomu, akým hmotným, ekonomickým... ...
Mala som na mysli vieru v najširšom ...
oprava: *ale meni... ...
Celá debata | RSS tejto debaty